maandag 16 juli 2012

Happinez festival 15 en 16 september, Fort Voordorp, Groenekan bij Utrecht.

'Liefde met een hoofdletter'

Met plezier zal ik deelnemen aan het Happinez festival in september.
Wees welkom!





Zie ook het interview in Diep magazine  http://www.diepmagazine.nl/content/interview/Marijtje_van_der_Horst_over_rouw_en_Liefde

En zie de website van Happinez.

Met dank aan Arthur van Diest voor de foto's die hij tijdens de lezing in IJmuiden maakte.

woensdag 25 april 2012

Lezing / ontmoeting Hospice Den Helder

'sterven is oplossen in Liefde'


Aanstaande vrijdag 27 april 2012 is er een ontmoeting georganiseerd door het hospice van Den Helder.
We praten over sterven, over het stervensproces van een medemens. Ik lees voor uit mijn boek’ de dood legt Liefde bloot’. Ik vertel over mijn ervaringen in het hospice waar mijn geliefde overleed.

We zullen ervaringen uitwisselen over hoe je er als naaste bijstaat en hoe je je naaste 'slechts' kunt bijstaan in het zich vrijgeven aan zichZelf. Hoe je door niets te doen in Liefde los kunt laten, het over kunt laten aan de kracht van de Liefde.

Meer informatie bij het hospice in Den Helder.

Herinnering: Lezing  bij de Spirituele Ring in IJmuiden aanstaande zondag 29 april om 11.00 uur.


maandag 16 april 2012

Lezing 29 april 11.00 - 13.00 uur bij 'de Spirituele Ring' in atelier IJmuiden

Lezing 'de glimlach in mijn achterhoofd - de Liefde leven'

Al eerder was ik in het atelier van Marleen van den Bergh om over mijn vorige boek te praten 'de dood legt Liefde bloot'. Dat was een mooie ontmoeting, een echte ont-moeting. We hoefden niks en alles wat zich voordeed moest. Ik verheug me weer.

Dit is wat Janny ter Meer in de nieuwsbrief van de Spirituele Ring als uitnodiging voor 29 april schreef:

Op 29 maart jl. werd het boek ten doop gehouden in De Nieuwe Liefde, het prachtige pand dat Huub Oosterhuis in Amsterdam heeft ingericht voor studie, bezinning en debat. Er was geen betere plek denkbaar, omdat Marijtje zelf een nieuwe liefde in haar leven heeft gevonden.

Wat mij trof in haar lezing is hoe vanzelfsprekend het Eeuwige, het Onbenoembare, in haar leven van alledag aanwezig is. Ze beschrijft gewone ontmoetingen die bijzonder worden, zoals het gesprek met een visagist in de Bijenkorf, die vraagt waardoor ze er zo mooi uitziet. Dat is de liefde, antwoordt Marijtje, de liefde van de grote liefde, mijn man, die twee jaar geleden is overleden. Hij heeft hetzelfde contact met zijn oma, die ook dood is, en daarna lijkt het alsof ze elkaar al jaren kennen.


Marijtje vertelt over de ontmoeting met een roodborstje, met een stel koeien in de wei, de botsing met een fietser in de duinen, de gedwongen rust daardoor: mijmerend, schilderend, peinzend gaat ze in op de grote vragen van het leven. Het resultaat is een prachtig boek: schoon, goed en waar door zowel inhoud als vorm.

Op zondag 29 april krijg je de gelegenheid kennis te maken met Marijtje en haar boek.

Zie voor meer informatie de website van de Spirituele ring: www.spirituelering@eu

zondag 1 april 2012

de glimlach in mijn achterhoofd





Afgelopen donderdag 29 maart is 'de glimlach' ten doop gehouden in De Nieuwe Liefde te Amsterdam.Hieronder kunt u het bericht lezen dat Meine Fernhout als 'recensie' heeft uitgesproken tijdens de presentatie.




Een inspirerende glimlach-

de glimlach in mijn achterhoofd
is een buitengewoon intiem boek . Het toont hoe een diep innerlijk weten voortdurend aanwezig is . Niet schreeuwend aan de voorkant , de ervaring van alledag wegdrukkend , maar ergens , at the back of your mind , als een geruisloos weten . Dat maakt het boek intiem .
De glimlach in mijn achterhoofd , dat is typisch zo'n titel waarin de suggestie van mildheid ligt besloten . Die is er ook . Maar het tegendeel zit er ook in . Ik kan u zeggen dat er nogal wat heftigheid in voorkomt . Niet om willens en wetens olie op het vuur te gooien , maar omdat de ervaringen van een vrouw die zichzelf weer op de been krijgt zo intens worden beschreven dat het niet zonder kan . Maar , als gezegd , achter die heftigheid ligt een innerlijke stelligheid . Het is dezelfde heftigheid die ook ligt in haar eerste boek , de dood legt liefde bloot . Alleen , alles is een fase verder . Want , het kon nog verder , hoe , dat leest u in de glimlach in haar achterhoofd .
In het vorige boek was al overduidelijk te zien hoe de schrijver na de dood van haar geliefde in het leven stond . Als je haar boeken goed leest zou je eigenlijk moeten zeggen hoe het leven zelf in haar leefde , maar dat is zo ongewoon dat je dat nauwelijks soepel uit je mond kan krijgen , terwijl je weet dat het zo is . Dit boek laat zien hoe het met de liefde die door de dood van Hein is blootgelegd verder gaat . Dat gaat goed , want die zit voortdurend in haar achterhoofd .
Dat die intimiteit dragelijk is voor de lezer , komt door een paradoxale combinatie . De taal van de schrijver is rond . De zinnen zijn kort en ze rollen aanhoudend je hoofd binnen . Het lijkt allemaal van een kinderlijke eenvoud , soms lijkt het wel naïef . Deze eenvoud is de beste manier om de diepte van wat er gezegd wordt uit te laten komen . Sommige fragmenten zijn mystiek van karakter andere buitengewoon alledaags , en de tegenstelling tussen beiden is slechts schijnbaar. En dat in te zien is toch moeilijk nog kinderlijk te noemen . Het is niet alleen diep het is ook veel . De verschillende fragmenten hebben per hoofdstuk een veelheid aan ervaringen . Of het nu gaat om de verwondering die zit in de zogenaamde kleine dingen uit de natuur , een Oost-Indische kers , een vallend boomblad of het getrippel van een vogel , of juist in de intensiteit waarmee de schrijver zichzelf existentieel bevraagt , het loopt allemaal als een kind met de wind in de rug . Die veelheid doet overigens sterk denken aan het werk van de schrijver in vroeger dagen. Als mode ontwerper maakte ze collecties in een groot samenhangend beeld .
Een illustratie uit het boek is een schetsboekje van toen ze twaalf was , een serie ontwerpen voor stoffen, met de prijs erbij. Oog voor detail en eenheid . Dat is ze nooit kwijtgeraakt . En nu ik het toch over illustraties heb ... Naast tekst heeft het boek een rijkdom aan allerhande beeldend materiaal , want dit hoort net zo bij de schrijver als haar woorden . Treffende beelden , waarvan de maker zelf zegt dat je er eigenlijk helemaal niets voor hoeft te doen . Maar er is een voorwaarde , je moet het eerst zelf zien , voordat je het een ander kan laten zien . De kern van haar werk toont zich in een paar zinnen . We lezen bijvoorbeeld ‘geen vorm meer’ of ‘ik ben kwijt’ of ‘ik krijg dit niet uitgelegd’ .
Meine Fernhout, 29 maart 2012

woensdag 15 februari 2012

de glimlach in mijn achterhoofd

Mijn tweede boek ' de glimlach in mijn achterhoofd- de Liefde leven' is bijna klaar.
De opzet is gelijk aan 'de dood legt Liefde bloot'. Een verzameling van tekst, gedichten en veel afbeeldingen; foto's, schilderijen en borduursels.
Het wordt uitgegeven door Altamira in Haarlem en gepresenteerd op 29 maart in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. De plek om dit boek de wereld in te laten gaan. Ik houd u op de hoogte.
Onder 'boeken' op deze site staat al een afbeelding.

dinsdag 9 augustus 2011

tweede druk van 'de dood legt Liefde bloot'



'de dood legt Liefde bloot' krijgt een tweede druk!

(afbeelding- de geheel opengeklapte omslag; voor-en achterkant en flappen)

Dit najaar verschijnt er een tweede druk van 'de dood legt Liefde bloot' bij uitgeverij Altemira-Becht, Gottmer groep in Haarlem.
Ik ben er heel blij mee, zo krijgt het boek de status van een 'echt boek', uitgegeven door een echte uitgeverij. Raar dat dat zo werkt, gevoelsmatig, dat het dan pas een echt boek lijkt te zijn geworden.
De eerste druk heb ik, vanuit mijn ontwerpstudio, zelf uitgegeven. Er was destijds wel een kunstboekenuitgeverij geïnteresseerd om het op de markt te brengen, maar gaandeweg de gesprekken erover voelde ik dat ik het helemaal zelf moest doen. Zo alleen kon het de vorm krijgen die ik wilde, kon ik de twee soorten papier kiezen, kon ik er net zoveel afbeeldingen inzetten als zich voordeden. Natuurlijk speelde geld een rol, maar toch ook helemaal niet, het was beschikbaar en dit moest gebeuren.het wilde buiten mij om.
Hoe schitterend is het dan als een echte uitgever er wat in ziet, de betekenis inziet, naast een commercieel belang. Ik dank Chris van Gelderen voor zijn blik en het antwoord dat hij erop geeft; de ruimte te geven aan 'de dood legt Liefde bloot'.

De tweede druk heeft een andere cover, de kleur van de rug en achterkant is iets aangepast; lichter en in overeenstemming met de afbeelding op de cover. Chris wilde een ander portretje. We waren het snel eens. Simone Meesters heeft de aanpassingen gedaan, het is een feest met haar te werken. Cor van Bommel deed zijn best het juiste papier te vinden en zette zijn jarenlange expertise in. Ik bedank hen hartelijk voor hun aandacht en toewijding. Het dunnere papier in het hart van het boek heeft het onderspit moeten delven, er is een soort papier gebruikt, ik begrijp waarom, het was te kwetsbaar. Tegelijk was dat nu juist de reden waarom ik ervoor gekozen had. Het dunne 'bijbelpapier' is alleen gebruikt voor de, zoals we hem noemden,'sterfkatern'. Is er iets kwetsbaarders en heiligers dan sterven? Ondanks die aanpassing bleven tekst en beeld onveranderd. De woorden, zinnen, verbeeldingen gaan opnieuw 'echt' de wereld in, via Altemira-Becht/ Gottmer. Het boek is er dankbaar voor en 'so am i'.

De reacties op de eerste uitgave waren zo mooi, dat ik u daar nog even attent op wil maken. Een aantal lezers heeft hun recensie op de bol.com site gezet. Het is werkelijk ongelooflijk, ik had nooit kunnen vermoeden dat deze heel persoonlijke neerslag van een ervaring zoveel herkenning zou geven en zoveel troost kon bieden. Onontkoombaar besef ik dat het heel persoonlijke, het universele vertegenwoordigt. Dat in het bijzondere, het grote geheel te zien is. Dat we als mens elk op onze hoogst individuele wijze, het leven leven dat in ons geleefd wil worden. Het is aan ons welk antwoord we erop geven. Er wordt steeds opnieuw gevraagd 'wat is je antwoord, mens?' Is het een volledig Ja, of een tegenstribbelend NEE. Kunnen we Nee zeggen tegen iets dat er is, dat aan ons gebeurt? Kunnen we iets niet willen? Niets is wat het lijkt. Hoe kunnen we Nee zeggen? Juist door Ja te zeggen, door alles te leven, is het mogelijk wat zich voordoet te onderzoeken. Het zich uit te laten spreken en zien wat het je wil zeggen. Alles wil gehoord, gezien, en erkend worden. Het blijft zich net zolang aan ons voordoen tot het gezien is. De waarde die we aan iets geven, hangt af van het antwoord dat wij geven. De kant die we op kijken bepaalt hoe het leven eruit ziet. Alles heeft twee kanten, aan ons de keuze. Het hele leven is het leven, een half leven bestaat niet. En in Dat hele leven zijn we Een.

Er heeft zich inmiddels ook een tweede boek voorgedaan. Het is een vervolg op en een gevolg van het eerste. Ook dit gaat Altemira-Becht uitgeven. Het zal in het voorjaar van 2012 uitkomen. De opzet is hetzelfde, ook hier speelt beeld een belangrijke rol. Het drong zich net als het eerste gewoon op, ik had het klaar voor ik er erg in had, alsof je meedanst op wat er gedanst wil worden. Ik houd u op de hoogte!

expositie


van 30 augustus tot 30 oktober 2011 bij de Vrije Gemeente, Johannes Vermeerstraat 19 te Amsterdam


Schilderijen, geborduurde foto's, tekeningen die in het boek 'de dood legt Liefde bloot' staan afgebeeld, zijn life te zien in het pand van de Vrije Gemeente in Amsterdam.Enkele ervan zijn op deze website te zien onder het kopje 'beeld'.
Bij de Vrije Gemeente worden lezingen met pianospel en koffie, workshops en cursussen georganiseerd. De onderwerpen zijn filosofisch, spiritueel, muzikaal, kortom alles wat optillend en inspirerend is. Kijk zelf op de website www.vrijegemeente.nl voor het programma.